Haal ook mooie cijfers voor je economie(vmbo).
Direct Toegang
X
Haal ook mooie cijfers voor je economie(vmbo).
50% Complete
Download dit samenvattingsboek economie en leer hoe je beter en makkelijker kan leren.

Page content

VMBO-ers economie opgelet: examengeheimen!

Het landelijke examen economie zal weer in mei beginnen. Het landelijk examen economie kent vijf grote onderwerpen: Consumptie, Arbeid, Overheid en bestuur, Internationale ontwikkelingen en als laatste Natuur en milieu. Voor het landelijk examen hoef je niet alles te bestuderen.

Wat moet je voor het centraal examen economie bestuderen? Dat is afhankelijk van welk niveau je volgt. Voor het vmbo niveau BB en vmbo kader zijn het de onderdelen ‘Consumptie’, ‘Arbeid en productie’ en ‘Internationale ontwikkelingen’. Drie onderdelen dus.

Volg jij het niveau GT dan komen de onderdelen ‘Overheid en bestuur’ en ‘Verrijkingsstof ‘erbij. Het vmbo niveau GT moet twee examenonderdelen meer leren, in totaal dus vijf onderdelen. Nu wat houden deze delen in?   Lees verder en je weet meer.

Het College voor Examens (CvE) geeft een toelichting op het examenprogramma. Deze toelichting is niet duidelijk voor leerlingen maar is meer bedoeld om docenten in staat te stellen zich een goed beeld te vormen van wat in het centraal examen wel en niet gevraagd kan worden.

Jaja, let op nu wordt het echt interessant, niet afhaken. Nu volgt het, van een echte docent krijg je de ‘examengeheimen’ van economie vmbo-t.

Het examenonderdeel consumptie gaat onder ander over het consumeren( is het kopen van producten en diensten). Vmbo-ers-t, sorry maar jullie moeten je het keuzeprobleem kunnen omschrijven.

Euh, leg ik je uit. Met het keuzeprobleem bedoelen ze dat consumenten moet kiezen. Consumenten zijn niet zelfvoorziend . Dat betekent vanuit de economie dat consumenten  niet zelf produceren.

Als consumenten in hun behoeften willen voorzien moeten ze producten en diensten kopen. Als je voedsel wilt hebben ga je naar de supermarkt. Als je weer kleding nodig heb ga je naar een kledingwinkel en kies je iets uit.

Zojuist gaf ik twee voorbeelden van basisbehoeften. Met basisbehoeften, ook wel primaire behoeften bedoelen we behoeften die  die noodzakelijk zijn en met luxe behoeften bedoelen we behoeften die het leven aangenaam maken. Een diamanten ring is leuk maar niet noodzakelijk.

Uiteraard hebben basisbehoeften de voorkeur, dit zijn behoeften die noodzakelijk zijn maar het is toch lastig om een keus te maken. Wij, consumenten hebben namelijk veel behoeften maar weinig middelen (producten, geld). Kortom het keuzeprobleem.

Consumenten moeten dus kiezen wat moet en wat mag gezien de middelen(geld) die iemand tot zijn beschikking heeft. Met andere woorden prioriteit stellen.

Consumenten kunnen niet zelf produceren en moeten hun producten en diensten bij bedrijven (producenten) kopen. Het is voor producenten belangrijk dat zij het consumentengedrag (wat en welke koopbeslissingen nemen consumenten) van hun doelgroep kennen.

Als zij namelijk niet die producten en diensten produceren die consumenten willen hebben zij geen afzet. En belangrijk doel van bedrijven is dat hun producten ook gekocht moet worden. Bedrijven beschikken over verkooptechnieken zoals marketing en reclame denk aan de 4P’s.

 

Beïnvloeden van het consumentengedrag

Producenten proberen het gedrag van consumenten te beïnvloeden zodat wij hun producenten kopen. Het zijn niet alleen de producenten die het gedrag van consumenten beïnvloeden.

Beïnvloeding van het (eigen) consumentgedrag kan ook door het beschikbaar budget. Heb je meer inkomen kun je meer producten en diensten kopen.

Neemt het inkomen af door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid dan neemt je koopkracht ook af en zal de consument gedwongen worden zijn prioriteiten bij te stellen.

Door de geboorte van een baby of als kinderen juist groter worden en gaan studeren dan zal het consumentengedag ook veranderen.

Als consumenten ouder worden dan hebben ze misschien een rollator nodig of een scootmobiel. Ook is misschien door de geboorte van een baby een andere auto nodig, gaan de kinderen zelfstandig wonen dan is misschien juist een kleinere auto nodig.

Wil je een product kopen kun je gebruik maken van consumenteninformatie bijvoorbeeld vergelijkend warenonderzoek, tijdschriften of websites voor consumenten.

Technische ontwikkelingen beïnvloeden ook het gedrag. Bijvoorbeeld de mobiele telefoon is niet meer weg te denken.

Uit het examenprogramma economie voor vmbo-t zijn er twee punten  uitgelegd.

  1. Het keuzeprobleem beschrijven.
  2. Hoe kan veranderingen van invloed zijn op het eigen gedrag.

Wil je meer weten, neem ook deel aan een gratis live internet les en ook jij leer de ‘examengeheimen’ kennen.

Klik op aanmelden en je ontvangt een vrijblijvende uitnodiging. Download ook het samenvattingsboek economie vmbo(t).

Comment Section

0 reacties op “VMBO-ers economie opgelet: examengeheimen!

Plaats een reactie


*